Dette er en revidert utgave av blogginnlegg skrevet i februar/mars. Selv om jeg har testet ut enda mer innen plantefarging siden blogginnlegget ble skrevet mente jeg det var verdt å dele.

En bok å vente på….

For noen uker siden fikk jeg endelig boken jeg hadde planlagt å kjøpe en stund. Ønsket meg den egentlig til jul så bestillingen ble utsatt og da jeg ikke fikk den til jul, så måtte jeg jo ordne det selv og det kan jo ta sin tid… Uansett, dette er en bok som er verdt å vente på. Jeg var ikke så veldig overrasket over det, for jeg kjente til forfatteren fra før.

Rebecca Desnos - Froskjellige bokvalg

Rebecca Desnos som jeg fant på Instagram

Jeg har fulgt forfatteren Rebecca Desnos en tid på Instagram. Instagram er jo som kjent en veldig god plattformene for å vise nydelige bilder, gjerne med en liten tekst til.
Rebeccas Desnos Instagram konto er vel verd et besøk, hvis man er opptatt av natur og det naturlige – og av plantefarging! Hun tar de vakreste bilder av de nydelige fargenyansene hun får på det hun farger. Bonusen er at det ofte kommer med noen kloke ord med på vegen. Jeg liker kloke ord veldig godt, særlig når de er nettopp det; kloke og viser at man har reflektert litt over livet.

En bok å holde i….

Boken hennes; «Botanical Colour at your Fingertips» er helt i tråd med det inntrykket jeg har fått på Instagram. Til tross for miljøaspektet ved e-bøker så foretrekker jeg ekte papir fordi jeg da kan sitte _å bla_ i boka. Gleden ved selve opplevelsen av å holde en bok i hånda, det å kunne vende arkene, og få en nye gave på hver side er en del av nytelsen ved bøker for meg. Kanskje denne gleden er forbeholdt oss som vokste opp uten data? I hvert fall betyr både det taktile og visuelle mye for meg når jeg leser bøker og særlig når boka er vakker, slik denne er. Den inneholder mange, vakre bilder som bekrefter at et bilde sier mer enn tusen ord.

Garn farget med avocado

Garn farget med avocado

Soyamelk til beising

Mye av det Rebecca Desnos har farget med i boka har jeg også prøvd, men likevel er det mye å lære av henne. Det mest betagende er hennes holdning til dyr og planter og ikke minst en endeløs respekt for naturen. At hun forbehandler mye av det hun skal farge med soyamelk er upløyd mark for meg. Hennes beskrivelse av prosessen er enkel og lettfattelig og frister til utprøving! Det er også plenty av nydelige bilder av demonstrasjonslapper på forskjellige tekstilbiter og garnsprøver av vegetabilske fibre  gjennom hele boken. Det hele er godt beskrevet fra side til side, med akkurat passe snutter med lærdom og nytelse av bildene. Siden fargene er vakre og avstemte og det at hun i tillegg tar så vakre bilder, bygger det opp om en var og  behagelig tone gjennom hele boken.

beising med soyamelk

beising med soyamelk

Avocado er det noe å satse på da?

Til slutt vil jeg oppsummere dette blogginnlegget med en viktig betraktning over boka som helhet. Rebecca farger mye med avocado. Avocado som fargestoff har ingen tidligere tradisjon for oss i Norden og vi finner derfor ingen gamle og utprøvde oppskrifter i de fargebøkene våre forfedre brukte. Ved diskusjoner på fargeforum regnes garn og tekstiler farget med avocado som lite lysekte. Det betyr at det som er farget blekes lett i sola. Selv har jeg prøvd avocadofarging et par ganger. Det gir en nydelig farge som inviterer til flere forsøk (hos meg har det til nå holdt i over ett år uten nevneverdig bleking). Jeg har sågar strikket en genser med avocadogarn, der jeg tok hensyn til at noen farger  kan blekes fortere enn andre farger i fargekomposisjonen. Målet med utformingen av genseren var at den fremdeles skulle være vakker og interessant, selv om fargene skulle blekes raskt.
Poenget er at man trenger ikke snyte seg for gode fargeopplevelser selv om fargen ikke varer evig, det spørs heller hvordan man tar det…

Stein fra avocado

Stein fra avocado

Noen ganger er vegen viktigere enn målet….

Mange plantefargere streber etter at det man farger skal være mest mulig lysekte. Det er ikke noe dårlig mål og tyder på at man kan sitt fag, men det kan også kneble prosesser. Det må være rom for at nye og lekne øyne ser på både nye og velprøvde fargematerialer og prosesser, kanskje de oppdager noe nytt!
Andre liker rett og slett selve _prosessen_  så godt at om det ikke holder i 100 år, så er det greit likevel!

Vurder hva du skal bruke produktet til!

I boken legges det vekt på hva man skal bruke det man lager til, slik at man tar en vurdering på det, og der er jeg helt enig! Selv om jeg holder æresbegrepet i hevd ved å ha bred kunnskap om hva som holder fargen godt, har jeg likevel sansen for den uhemmede leken og utforskningen. Det er tross alt her man har det mest gøy!
I denne boken får vi også en ydmyk tilnærming til hvordan man tester produktene man lager for både lyspåvirkning, vask og gnifasthet. Hun beskriver også hvordan man kan parteste for å sammenlikne forskjellige fargestoff og forskjellige typer beis.
Lystestingen beskrives slik at man lett kan jobbe systematisk selv med sin egen kunnskap og dokumentasjon.

En liten bok man kan lese flere ganger

Denne boken titter jeg i rett som det er! Ikke fordi jeg ikke har lest hele, for boken er liten og lettlest, men fordi den er så motiverende og vakker. For meg er plantefarging en sanseopplevelse fra A til Å og bøker som dette er en del av det som representerer de gode verdiene og som stimulerer både sansene og kreativiteten.